Uitgangspunten
Van mijn vorige modelspoor baan (H0, Amerikaans) heb ik geleerd dat die niet de goede hoogte had. Deze was ongeveer een meter hoog, zodat ik bij het werken altijd met gebogen rug stond. De onderbouw was een (1) geheel. Ook het onder de baan werken vergde nogal wat gymnastiek.
Deze keer heb ik daarom wat keuzes gemaakt:
- De baan wordt
- plusminus 1.30 meter hoog
- modulair opgebouwd in modules van 60 x 120 cm
- De onderbouw is met slotbouten tot een (1) geheel gemaakt
- De modules liggen daar bovenop zodat ze afneembaar zijn
- dat maakt het werken aan de onderkant een stuk gemakkelijker
- Er komt tussen voor- en achterkant een divider (tussenschot)
- zodat het opstelterrein aan de achterkant van vooraf niet te zien is
Hieronder een aantal fasen in de constructie:
- Het ‘benchwork’ (de tafel),
- De elektrische aansluitingen
- Rail- en wisselaansltuingen
Uitvoering ‘benchwork’













Uitvoering elektrische aansluitingen
Voor het verbinden van de module bakken gebruik ik kroonsteen-strips met pen en gat verbindingen. Deze zijn te koop in sets van twaalf verbindingen. Ik gebruik er maar zes, gelukkig zijn ze makkelijk te snijden. Zie de afbeeldingen voor de spanningen.












Uitvoering rail- en wisselaansluitingen
Om de wissels om te zetten gebruik ik de MTB DP4 wisselmotoren. Deze werken op de digitale (DCC) railspanning en hebben een faciliteit om het hartstuk van de wissel te kunnen polariseren om kortsluiting te voorkomen. Ze zijn instelbaar voor een DCC wissel-adres.






